‘Matangi meets Mezzo, ode aan opera’
- At december 22, 2021
- By Rudolf
- In Klassieke muziek
- 0
Het Fonds Podiumkunsten stelde met de tijdelijke regeling ‘Balkonscènes’ extra geld beschikbaar voor podiumkunstenaars, zodat zij in coronatijd live met publiek kunnen blijven optreden. Mezzosopraan Esther Kuiper kwam met een plan voor een concert met opera en kamermuziek, en het werd gehonoreerd met een subsidie. Samen met het Matangi Quartet ontwikkelde ze het afwisselende programma ‘Matangi meets Mezzo, ode aan de opera’.
Je instrument
De Amsterdamse Esther Kuiper behaalde een masterdiploma jazz-zang aan het Conservatorium in Amsterdam en studeerde daarna klassieke zang. Haar zangdocent was Marion van den Akker. ,,Ik voelde mij toch meer thuis in de klassieke muziek”, vertelt de mezzosopraan. ,,Bij klassieke muziek komt een specifieke techniek kijken. Bij jazz heb je de microfoon; dat is je instrument. Er zijn verder weinig eisen. Als je besluit om een jazzliedje laag te zingen, dan mag dat gewoon. Bij klassiek zang bepaalt de compositie hoe je een noot moet zingen.”
Kuiper heeft diverse operarollen gezongen bij onder andere De Reisopera en De Nationale Opera. Een ander hoogtepunt was haar rol van Waltraute in Wagners ‘Walküre’ in de Zaterdagmatinee met het Radio Filharmonisch Orkest met Jaap van Zweden (2019).
Als mezzo zingt ze zowel mannen- als vrouwenrollen. ,,In de kunst is het leuk om je te verplaatsen in verschillende rollen. En iedereen – tussen aanhalingstekens – heeft mannelijke of vrouwelijke kanten die je als zanger kunt aanboren. “Je gaat mee in die emoties en drijfveren van iemand op dat moment. En die gevoelens zijn weer universeel.”
Matangi Quartet
Voor haar project ‘Ode aan de opera’ benaderde Kuiper het Matangi Quartet. ,,Heel lang geleden heb ik met ze opgetreden met de cantate ‘Arianna a Naxos’ van Haydn. Toen beviel de samenwerking heel goed. En hun handelsmerk is: wij spelen alles. Ze zijn flexibel en altijd enthousiast.”
Het programma. ,,Na de ouverture uit de opera ‘Le Nozze di Figaro’ van Mozart is er een afwisseling van instrumentale stukken, opera-aria’s en op opera geïnspireerde instrumentale werken voor strijkers.” Een werk waaraan ze zelf heel veel plezier beleeft is de aria ‘Nobles Seigneurs, salut!’ van de page Urbain uit ‘Les Huguenots’ van Giacomo Meyerbeer. ,,Je kunt het publiek zo leuk bespelen. Ik zeg zoiets van: ‘De page Urbain nodigt één van u uit voor een geheim rendez-vous met een niet nader bij naam genoemde nobele dame.’”
Als laatste aria zingt Kuipers ‘Liebestod’ uit de opera ‘Tristan und Isolde’ van Wagner. Het is een sopraanaria, maar deze ligt echt lekker voor mijn stem. Het Matangi Quartet vond het fantastisch om dit stuk met deze ligging en bezetting in te studeren.”
‘Ode aan opera’ heeft geen rode draad. ,,Het is een pastiche. We bieden een divers programma aan, ook geschikt voor mensen die nooit opera beluisteren. Ze zitten niet meteen drie uur vast aan één Mozartopera. Tussendoor vertellen we wat over de stukken. Het is laagdrempelig.”
www.estherkuiper.com