Met ‘Chapter One’ geeft Marieke Koopman eerbetoon grootvader
- At juli 11, 2022
- By Rudolf
- In jazz, Klassieke muziek, Overigen
- 0
Theatermaker en zangeres Marieke Koopman wist in lockdown haar droom te realiseren: het uitbrengen van een swingjazz-cd met de titel ‘Chapter ONE’. Het is een eerbetoon aan haar grootvader die jazzmusicus was. De vader van Marieke: Bachspecialist Ton Koopman speelt mee op dit debuutalbum met het nummer ‘Someone to watch over me’.
Marieke Koopman groeide op in Bussum met twee barokmusici als ouders: klavecinist Tini Mathot en dirigent Ton Koopman. Bach was standaard huismuziek. In eerste instantie koos Marieke dan ook voor de klassieke muziek. ,,Op mijn zestiende heb ik een half jaar lang de vooropleiding zang gevolgd aan het conservatorium”, zegt Marieke. ,,Maar hoe prachtig ik barokmuziek ook vind om te beluisteren, als zangeres kan ik er niet mijn ei in kwijt.” Ze vertelt dat ze al jong de jazz ontdekte, en graag naar jazz-optredens ging, vooral als erbij gezongen werd. Haar lievelingsgenre werd swingjazz en bigband. Na de middelbare school studeerde Marieke pedagogiek en deed ze de Trap theateropleiding. Ze studeerde jazz-zang onder andere bij Astrid Seriese en Deborah J. Carter.
,,Tien jaar geleden vertelde mijn vader in een interview dat mijn opa jazzdrummer was. Ik begreep toen meteen waarom ik zo van jazz houd; het zat dus blijkbaar in mijn genen! Dat was een fantastische ontdekking.”
Ton Koopman: ,,Mijn vader verdiende als jazzmusicus met het spelen op bruiloften en partijen wat geld. Met klassieke muziek hield hij zich slechts zijdelings bezig. In Zwolle speelde hij slagwerk in een amateursymfonieorkest, maar hij kon geen noot lezen. Wagner en Beethoven waren de grote componisten voor hem. Ik had niet veel met jazz. Wel genoot ik als ik hem zag musiceren: hoe hij met enorm plezier op kon gaan in deze muziek.”
Kruidenierswinkeltje
In Zwolle had de familie Koopman een klein kruidenierswinkeltje. ,,Mijn vader liet dat aan mijn moeder over. Zij was een intelligente vrouw die de mensen in de winkel ook raad gaf. Maar toen mijn moeder MS kreeg, moest mijn vader het werk van haar overnemen. Hij moest zijn optredens minimaliseren en uiteindelijk opgeven; iets waar hij wel moeite mee had. Hij was ook een beetje jaloers dat het mij wel lukte om in de muziek carrière te maken; dat de sterren voor mij beter stonden. Marieke heeft zelden wat gehoord van wat mijn vader deed.” Marieke: ,,Hij was een stille man; waarvan ik dacht dat hij niet van muziek hield.”
Het debuutalbum ‘Chapter ONE’ van Marieke Koopman bestaat uit klassiekers uit het swingjazz-repertoire van de jaren dertig en veertig. Hoe heeft ze de lijst samengesteld? ,,Voor mij ligt de verbindende link in het verhaal van mijn opa. Hij heeft zijn muzieksmaak net als ik ontwikkeld in de puberteit. Opa speelde de muziek die voor film en musical is geschreven. Muziek van onder meer Cole Porter en George Gershwin. Dat gegeven wilde ik gebruiken.”
Sinds 2013 maken vader en dochter Koopman en het Amsterdam Baroque Orchestra muzikale familievoorstellingen. Marieke: ,,Inmiddels zijn wij vier voorstellingen verder. We toerden door heel Europa. Als we een voorstelling maken dan zitten we elk met onze eigen expertise rondom de tafel. Soms hebben we heerlijke discussies. Ik ben zelf visueel ingesteld en mijn vader juist muzikaal. Dan gaat het over de vraag of een muziekstuk niet iets korter kan, zodat de scène niet te lang gaat duren.”
Someone to watch over me
Buiten zijn comfortzone, begeleidt de barokdirigent op klavecimbel de song ‘Someone to watch over me’. Marieke: ,,Ik kon niet van hem verwachten dat hij jazz ging spelen.” Haar vader: ,,In het begin vond ze dat ik het echt anders moest spelen. Daar was ze heel streng in. Ik had geen idee. Naderhand zei ik: als je het niet goed vindt, dan komt het niet op de cd.”
In dit cross-over nummer worden jazz en barokmuziek samengebracht. ,,Deze twee muziekstijlen vinden elkaar in hun vrijheid van ritme”, laat de zangeres weten. ,,Ritme is de basis van een lied. Heb je dat gevonden dan kun je daar verder mee aan de slag. In melodie en harmonie. ‘Someone to watch over me’ bezingt een liefdesrelatie, maar in mijn geval gaat het over de twee mannen die over mij waken: mijn vader en grootvader.”
‘Chapter ONE’ van Marieke Koopman komt uit op 7 mei 2020 bij Channel Records International. www.mariekekoopman.nl
Vond je dit artikel interessant? Waardeer:
Naardens Pianofestival 2021
- At december 29, 2021
- By Rudolf
- In Klassieke muziek
- 0
April 2021.
Vorig jaar rond deze tijd kon het Naarden International Piano Festival vanwege strenge coronamaatregelen niet plaatsvinden, maar dit jaar gaat het festival sowieso door. De concerten zullen vier dagen lang, van 29 april tot en met 2 mei 2021, online plaatsvinden en opgenomen worden in de Grote Kerk en op concertlocatie Bij Andreas.
Pareltjes
In 2018 richtten pianiste Nino Gvetadze en Hankie Bruinsma directrice van concertpodium Bij Andreas, het Naarden International Piano Festival op. Het festival heeft als doel jonge talentvolle pianisten, die net afgestudeerd zijn en aan het begin van hun carrière staan, te ondersteunen. ,,Vaak belanden jonge pianisten na hun afstuderen in een gat”, zegt Nino Gvetadze. ,,De meeste hebben niet genoeg concerten gegeven om ontdekt te worden. Daarvoor hebben ze een netwerk nodig. De conservatoria begeleiden de studenten wel, maar regelen niet de contacten met programmeurs van de concertzalen of managers van platenlabels.” De van oorsprong Georgische pianiste benadrukt dat veel studenten wel meedoen aan concoursen waar bovendien talentjagers aanwezig zijn, maar dat er te veel concoursen zijn waardoor niet alle pareltjes er tussenuit worden gepikt.
In de ‘Discovery Serie’ van het muziekfestival laten zes afgestudeerde pianisten hun kunnen zien voor eregasten. ,,Hoe ik de pianisten geselecteerd heb? Ik heb heel goed contact met de conservatoria in Nederland en zij geven mij ook advies. Ik krijg dan opnames van de meest talentvolle pianisten toegestuurd en daar selecteer ik de top zes uit.”
Minstens zo belangrijk is voor de jonge pianisten het contact leggen met de meesterpianisten op het festival. ,,Zij hebben ervaring en een netwerk.” Had Gvetadze een meesterpianist als voorbeeld? ,,Ik studeerde in Den Haag voor mijn master en pianist Jean-Yves Thibaudet trad toen op tijdens een muziekfestival in de Philipszaal. Ik mocht voor hem voorspelen. Hij heeft mij toen voorgedragen aan zijn agentschap en uitgenodigd om met hem een concert te geven op het muziekfestival in Spoleto in Italië. We hebben tot op de dag van vandaag contact. Zo zie je hoe belangrijk het is om de juiste mensen te ontmoeten op een festival.”
Standaardrepertoire
Een concertpianist vergroot zijn carrièrekansen door zich te onderscheiden van anderen, vertelt Gvetadze. ,,Dat je een eigen persoonlijkheid bent op het podium en een eigen verhaal weet te vertellen. Dat kan door nieuw of onbekend werk te spelen, maar ook met het standaardrepertoire.”
Het Naarden Internationaal Piano Festival vindt online plaats en wordt gestreamd. Op het openingsconcert speelt de 27- jarig Georgische pianiste Mariam Batsashvili. Een veelbelovend talent. Zij heeft in 2014 het Internationaal Liszt Pianoconcours in Utrecht gewonnen. ,,Ik speel dan ook solo en samen brengen we ‘Rachmaninov’. Het avondconcert op 30 april is in handen van de Britse Imogen Cooper die werken van Beethoven laat horen. Zij is een idool voor heel veel jonge pianisten.” De laatste dag treedt de Franse pianist Frank Braley (1968) op. ,,Ook hij is een geweldige pianist. In 1991 won hij het Koningin Elisabeth concours in België. Hij brengt een prachtig programma met Beethoven, Debussy en Gershwin.”
Naarden International Piano Festival van 29 april tot en met 2 mei 2021. Volledig programma zie www.bijandreas.nl
U leest dit artikel gratis. Kunt u het waarderen? Druk op de knop!
Boek een concert Samen/uit/thuis
- At december 29, 2021
- By Rudolf
- In Klassieke muziek, Overigen, Theaterconcert
- 0
April 2021.
In tijden van crisis ontstaan nieuwe initiatieven. Eén ervan is boekingssite en platform ‘Samen/uit/thuis’. Op deze website kunnen liefhebbers van liveoptredens onder meer Gooise artiesten boeken, die ze vanwege de coronacrisis momenteel niet kunnen zien in theater- en concertzalen.
Cora Burggraaf
Oprichters van dit platform zijn zangeres Cora Burggraaf, docent Nederlands en fagottiste Ludian Schaling en grafisch vormgever Herman Rienstra. ,,Het idee ontstond een jaar geleden aan de keukentafel”, zegt Cora Burggraaf. ,,Met de lockdown kwam het besef dat een artiest wel in coronatijd kon optreden, alleen niet in de zalen. Hoe bereik je dan je publiek? Normaal gesproken is de organisatie in handen van de zalen zelf, en wij wilden deze artiesten helpen.”
Rienstra bouwde de site ‘Samen/uit/thuis’ en al snel stroomden de aanmeldingen binnen van musici en theatermakers. Ook uit het Gooi hebben musici als altvioliste Judith Wijzenbeek en pianist Folke Nauta zich aangesloten bij het platform. ,,We selecteren zorgvuldig. De criteria zijn kwaliteit en bewezen ervaring. Denk hierbij aan artiesten die hun sporen al hebben verdiend op de podia.” Hoe boek je een artiest? ,,Stel je partner wordt jarig en je wil een thuisconcert organiseren, dan kun je dat direct via de site regelen. Er is dan overleg en we brengen je in contact met de artiest. We vragen eerlijke en vaste prijzen. En alle verdiensten gaan naar de artiest.”
Flitsoptreden
Als je bijvoorbeeld Judith Wijzenbeek uit Hilversum wil boeken kost dat voor een half uur solo 400 euro en met pianist voor een uur 1000 euro, inclusief btw en reiskosten. ,,Natuurlijk is dat veel geld. Maar als je uitlegt waar die prijs vandaan komt: dat je moet studeren en repeteren, dan maak je het snel inzichtelijk. Wat veel mensen doen met een kleine portemonnee is een flitsoptreden aanvragen. Dat kost 150 euro. Je boekt dan een artiest die woont in je eigen woonplaats. Die artiest doet bijvoorbeeld een verrassingsoptreden voor iemand en zingt dan een kwartier. Als je familie, vrienden en de buren uitnodigt voor een bijdrage dan heb je het bedrag zo bij elkaar.”
De zangeres noemt het geven van een thuisconcert telkens een bijzonder ervaring. ,,Ik heb een paar keer concerten gegeven voor slechts twee luisteraars. Dat was heel leuk. Het is zoveel persoonlijker. Dan pas ik mijn optreden en repertoire aan, aan de situatie. De praatjes tussendoor zijn veel informeler en dat waarderen mensen enorm. De totaal-ervaring wordt ook verhevigd. Als je met z’n tweeën zit te luisteren, dan kun je je niet verbergen in je pluchen stoel.”
‘Samen/uit/thuis’ is een succes. ,,Ik hoop dat het concept na de coronacrisis ook toekomst heeft. Dat het een mooie aanvulling blijft op de optredens in de zalen en een toevoeging wordt aan het culturele bestel. Want de feedback is zo positief en de reacties zijn hartverwarmend. Het verbindt!” https://samenuitthuis.nl/portfolio_tag/hilversum/
Dit artikel is gratis te lezen. Kunt u het waarderen? Steun mij en druk op de knop!
Violist Daniel Rowland and friends
- At december 29, 2021
- By Rudolf
- In Klassieke muziek
- 0
Januari 2021.
Het online streamen van een concert met alleen musici in een concertzaal, is in deze corona-tijd gemeengoed geworden. Stichting Chamber Music Weesp organiseert in hun vertrouwde Van Houten-Kerk een nieuwjaarsconcert met een vriendenkwartet onder leiding van violist Daniel Rowland.
,,Professioneel gezien was het een heftig jaar”, vertelt Daniel Rowland. ,,Vorig jaar maart waren we vlak voor de eerste lockdown in London. Mijn vriendin Maja Bogdanović speelde een Haydn celloconcert en ik gaf nog les op het conservatorium (Royal College of Music), maar daarna werd alles voor maandenlang afgezegd.” De Brits-Nederlandse violist Daniel Rowland (1972) is een befaamd internationaal kamermuziekmusicus. Hij is met name bekend als jarenlang voorman van het Brodsky Quartet en als oprichter van het Stift Kamermuziekfestival in Twente.
Corona-proof
,,In de tijd dat alles werd uitgesteld ontdekten we dat je niet de hele wereld hoeft rond te reizen om leuke en gelijkgestemde musici te vinden. Die wonen om de hoek in Amsterdam. We hebben vriendschappen versterkt en met hen corona-proof streamingconcerten gegeven.” Rowland vindt het opnemen van concerten met online streaming helemaal niet vervelend. ,,De Bethlehemkerk in Amsterdam Noord is een studio met topkwaliteit audio en video en daar ging het streamen voor online publiek fantastisch.” Persoonlijk gezien noemt de violist 2020 een magisch jaar. ,,Tijdens de eerste lockdown werd mijn vriendin zwanger. Ons dochter Lily is nu een maand oud. Ik had nooit gedacht dat ik zoiets intiems zou meemaken.”
Voor het nieuwjaarsconcert in Weesp heeft hij zelf het kwartet samengesteld. Altviolist Joël Waterman is een studievriend van Rowland. ,,Gedurende vele jaren heb ik met hem honderden projecten gedaan. Thijmen Huisingh is een geweldige violist en een jeugdvriend van Joël. Maja is mijn droomcelliste.”
Vier muziekwerken gaat het ensemble spelen. Als eerste ‘Trois Pieces’ van Igor Stravinksy. ,,Dit zijn drie kleurrijke stukken met intense muziek. Het eerste stuk duurt enkele minuten. Dan is er een deel met grillige, circusachtige muziek, en het stuk eindigt met een koraal. Stravinsksy zei zelf dat dit koraal een van zijn eigen favoriete creaties was.”
Jewish Quartet
Vervolgens gaat Stravinsky’s muziek naadloos over in het ‘Strijkkwartet nr. 4 in D, opus 83’ van Dmitri Shostakovich. ,,Dit stuk wordt wel het ‘Jewish Quartet’ genoemd omdat het joodse thema’s bevat. Eerst is het indringend, dan heeft het een langzaam deel, daarna een meeslepend stuk en eindigt het heel zacht; in het niks.”
Het derde werk is ‘Zes Bagatelles, opus 9’ van Anton Webern. ,,Dit zijn zes hele korte stukken, die als fluisterende muziek worden omschreven. Alsof de volumeknop telkens een beetje wordt bijgesteld om terug te komen naar de stilte.”
Als laatste: ‘Strijkkwartet nr. 11, opus 95’ van Ludwig van Beethoven. ,,Dit werk is minder stil. Het begint heel vol en heeft een heftige uitbarsting. Beethovens hart was gebroken toen hij dit schreef. Dit is een van zijn kortste kwartetten, en misschien wel het meest intense.”
Rowland is heel positief over de organisatie Chamber Music Weesp dat zij het concert niet heeft afgezegd. Ze blijven de musici steunen. ,,Zoals dirigent Muti bij het nieuwjaarsconcert zei: ‘Muziek is niet alleen entertainment maar ook voedsel voor de ziel. Want zonder de kunsten is het leven niet veel waard’.”
Dit artikel leest u gratis. Wilt u het waarderen? Druk op de knop!
Nederlandse Thisbe Vos beroemd in Los Angeles
- At december 28, 2021
- By Rudolf
- In Overigen, popmuziek
- 0
Ze is de enige Nederlandse jazz zangeres en songwriter die woont en werkt in Los Angeles: Thisbe Vos. En ze komt uit Huizen. Vos zingt in de jazzy stijl van de jaren 30, 40 en 50 en schrijft liedjes voor primetime tv- programma’s. Momenteel is ze bezig, haar nieuwe muziekalbum ‘Renaissance of You’ rond te krijgen met een crowdfunding.
Al twee keer heeft Thisbe Vos (1980) in deze krant gestaan: als zevenjarig zangtalentje, toen ze meedeed aan een nationaal kindersongfestival en tien jaar later als de ontdekking van de Grote Avond van de Willem de Zwijger in ’t Spant. Nu verschijnt ze op deze pagina als bekende jazz zangeres in Hollywood.
Thisbe Vos
Na het gymnasium in Bussum stond het voor Vos helemaal niet vast dat ze een muziekopleiding wilde volgen. ,,Ik wilde kunstschilderes worden”, vertelt de zangeres via Skype. ,,En dan schilderen als de oude meesters zoals Rembrandt maar ik kon de juiste opleiding niet vinden. Ik bestudeerde de schilderkunst toen in boeken.”
Per toeval ontdekte ze de Engelse swingdanceband The Jives Aces. Die vond ze zo leuk dat ze naar al hun concerten ging. Vos kwam in contact met de bandleden en uiteindelijk vroegen ze haar mee op tournee. ,,Dat was precies waar ik op zat te wachten. Ik was bijna achttien en ik wilde de wereld ontdekken. Drie jaar lang toerden we door heel Europa en de VS; in totaal deden we 80 steden aan. Mijn ouders vonden het prima. Die wisten wel dat ik geen rebel was en niet aan drugs deed, maar wel dat ik kunstzinnig was.” Die jaren vond ze geweldig. ,,In het begin streek ik kostuums en beantwoordde ik fanmail. Na een tijdje kwam de band erachter dat ik ook echt kon zingen en toen werd ik in de show opgenomen en mocht ik sololiedjes zingen. Ik heb heel veel van ze geleerd.”
Sophistication
De zangeres begint liedjes te schrijven in de stijl van romantische jazz uit de jaren 30, 40 en 50 met als doel een eigen album opnemen in de VS. In 2008 ontmoette Vos in Los Angeles de jazzbassist Henry Franklin. Hij nam haar onder zijn vleugels en introduceerde haar in de jazzwereld. ,,Hij wist mij te vertellen wie je moest hebben om met musici een plaat op te nemen.” Voor haar eerste album ‘Sophistication’ (2011) heeft ze twee jaar lang moeten sparen.
Door promotie online werft ze een schare aan fans en krijgt ze naam met haar liveoptredens zoals in de Cicade Club en het Marriott Hotel in Los Angeles. Vos is geëerd met verschillende prijzen, waaronder Jazz Artist of the Year van de International Music & Entertainment Association. De laatste vijf jaar verschijnen haar songs in televisieseries. ,,Er wordt hier ontzettend veel tv gemaakt en daarvoor wordt vaak jazzy muziek gebruikt. Het is voor de producenten goedkoper om liedjes te gebruiken van bands die onafhankelijk zijn en niet bij een grote platenmaatschappij zitten. Alle rechten liggen dan bij één persoon. Als je dan naar een prime time kerstaflevering van de serie ‘Bull’ zit te kijken en je liedje weerklinkt, dan is dat echt fantastisch.”
Nina Simone
Inmiddels is de oud-Huizense zangeres bezig met haar vijfde album: een blues-album met als titel ‘Renaissance of You’, geïnspireerd op de muziek van Nina Simone. Ook dit keer hoopt ze dat haar fans via crowdfunding de productie van dit album willen ondersteunen. ,,Als kind vond ik ‘My baby just care for me’ van Nina Simone geweldig! De muziek van Simone inspireerde mij om in deze nare tijd blues-nummers te gaan schrijven. De omstandigheden zijn slecht maar je moet toch door. De kracht vinden in jezelf. Het wordt daarom een uplifting album.” www.thisbevos.com
Dit artikel lees je gratis. Kun je het waarderen? Druk op de knop!